Je spelenderwijs aan de hand van een escaperoom verplaatsen in de mens met dementie. Dat deden medewerkers van de Sallandse ouderenzorgorganisatie ZGR met de komst van ‘De Mobiele Verwarring’ de afgelopen weken.
Een educatieve escaperoom die ervoor zorgt dat jij leert hoe je kunt omgaan met een persoon met een beschadigd brein. Zo omschrijven oprichters Karin Schokker en René Vertegaal dit nieuwe en unieke concept. Als ervaringsdeskundigen in zowel de zorg als het onderwijs weten zij beiden als geen ander hoe ze kennis het beste over kunnen brengen. Na een persoonlijke ervaring met een escaperoom was het idee om deze spelvorm toe te passen in de zorg al snel geboren, met ‘De Mobiele Verwarring’, een caravan die omgetoverd is tot escaperoom, als eindresultaat.
Welkom in de wereld van Harry
In groepjes van vier treden deelnemers de fictieve beleefwereld van Harry, een Limburgse senior met dementie binnen, waar zij aan de hand van verschillende opdrachten binnen de tijd de code moeten kraken die hen leidt naar de voor Harry onvindbare bingokaarten. Harry is die dag namelijk onderweg naar de bingo, waar hij graag de hoofdprijs, een overheerlijke Limburgse vlaai in de wacht wil slepen.
En dat blijkt nog niet zo’n makkelijke opgave. Zo zorgen veel prikkels, geuren, plaatjes en de keiharde muziek bij binnenkomst voor flink wat verwarring. Precies zoals de mens met dementie zich ook vaak voelt. Dat zorgt ook meteen voor bewustwording bij deelnemers over de belangrijke rol die zij innemen in het wegnemen van deze onrust. Na afloop worden de ervaringen met elkaar gedeeld en krijgen deelnemers concrete tips die zij kunnen meenemen in hun dagelijkse leven, bijvoorbeeld dat je een mens met dementie beter niet kunt vragen hoe zijn dag was.
Interactief en laagdrempelig
“En dat sluit ontzettend mooi aan bij onze doelstellingen als specialist in dementie”, vertelt directeur-bestuurder Loes Kater van ZGR. “Afgelopen periode hebben we veel van onze medewerkers geschoold in de Brein Omgevings Methodiek van Dr. Anneke van der Plaats, een methode die zich richt op het functioneren van het brein bij de mens met dementie en het creëren van een optimale leefomgeving voor deze mensen. De kennis die medewerkers in deze training hebben opgedaan kunnen zij toepassen in deze escaperoom.”
En deze interactieve en ervaringsgerichte manier van scholen valt in de smaak. “‘Ik wil nog wel een keer’, was een veelgehoorde reactie na afloop. En dat had zeker niet alleen te maken met de prijs die was weggelegd voor de degenen die de code het snelst kraakten”, werd er lachend aan toegevoegd.